Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/adodblite/adodbSQL_drivers/mysql/mysql_meta_module.inc on line 104 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/functions.php on line 12 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/functions.php on line 13 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/functions.php on line 34 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/class_listing.php on line 184 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/class_listing.php on line 245 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/class_user.php on line 67 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/common_header.php on line 2 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/template_debug.php on line 16 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 25 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 54 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 65 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 91 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 94 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 112 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 138 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 164 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 173 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 195 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 202 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 227  שבו"שים
סטנדר אתר לימודים דתי

השבוש"ים

הם נכנסים לבית המדרש ומסתודדים ליד הכניסה, מדברים בקולות מהוסים, סוקרים בסקרנות את הסביבה החדשה. השלב הראשון מוקדש בדרך כלל להתמצאות: אחד מוצא את פינת הקפה, השני סוקר את הספרייה והשלישי מחפש מקום לשבת. גם מבלי שיאמרו דבר אתה מזהה אותם מייד: השבו"שים.

כ"ו שבט תשס"ט | מאת:הרב יהודה יפרח
שבו
אחראי השבו"שים משעור א' כבר מתורגל ? אם תשאל אותו הוא יחלק לך אותם לקטגוריות: יש את החכם, הסטלן, הטיילן וזה שאינו יודע לשאול.

החכם מסתדר לבד: הוא בחור רציני ומשקיען וכבר יודע בדיוק לספר לך על המסלול המתוכנן שלו, היכן הוא הולך ללמוד ולאיזו יחידה יתגייס. הוא כבר הכריע בהתלבטות שבין ישיבה גבוהה, הסדר ומכינה: אנשי הקשר שלו פזורים כבר בכל הישיבות ויש לו חברים ? סוכנים בכל היחידות הנחשבות. אף אחד לא ילמד אותו, הוא כבר יודע הכל על הישיבה ועל הצבא ? הוא מכיר את הלו"ז המדויק של כל הגיבושים ויכול לתת לכם טיפים מפורטים למסעות. את השבו"ש הוא צריך בעיקר בכדי להתכונן לבגרות בגמרא ולשפר את הכושר.

הסטלן שמח כמוצא שלל רב על ההזדמנות לנפוש בצימר של כוכב וחצי ללא תשלום. המיטה והארוחות על חשבון הבית, גם המקלחת, ומה שנותר לו זה בעיקר להטעין את הנגן במוסיקה שתספיק לכל השבוע. שעות השינה כוללים את סדר בוקר וצהרים (עם גיחה קצרה לחדר האוכל) כשבשעות אחר הצהרים המאוחרות הוא מפהק, מתמתח, נועץ את האזניות באוזניים ומעביר את הזמן עד לארוחת הערב.

הטיילן חיכה בקוצר רוח לשבו"ש, מבחינתו המוסד הוא תחנת בסיס מצוינת לטיולים ולמסעות בשטח הקרוב. הוא מגיע ביום ראשון עם תיק גב מקצועי, פק"ל קפה, שלוקר של שורש ונעלי הרים איכותיות. אחרי ארוחת הבוקר הוא יוצא לטרק היומי. הוא כמובן יחזור בערב בכדי לאכול, להתקלח ולהחליף חוויות עם החברה, אולי אפילו יכנס לשיעור בשביל הנשמה.

למרות שהחבר'ה מהקטגוריות הראשונות הם הבולטים יותר, מסתבר שרוב השבו"שים שייכים לקטגוריה האחרונה ? אילו שאינם יודעים לשאול.
הם באמת מעוניינים לחפש מקום שיעזור להם להתפתח, אך אין להם שמץ של מושג איך עושים את זה.

ישיבה או מכינה? גבוהה או הסדר? ומה באמת ההבדל בין ישיבת עתניאל, רמת גן, הגוש ומרכז? או אולי אורות האר"י? איזו מכינה מתאימה לי ? עלי, אלישע, קשת, עצמונה או ראש פינה?

כשאתה מברר בקרב השבו"שים והתלמידים משיעור א' אתה נדהם לגלות שהרבה מהם הגיעו באופן אקראי: אחד הלך למקום שאליו הלכו רוב החבר'ה, השני קיבל המלצה מהאח של החבר, השלישי שמע משהו מהר"מ שלו (שמכיר בקושי שלוש-ארבע ישיבות), והרביעי הלך למקום שבו אביו למד לפני חצי יובל...

אבל האמת היא שהבחירה כלל אינה קלה שכן המבחר עצום: בישראל יש היום כ-20 ישיבות גבוהות, כ-50 ישיבות הסדר וכ-25 מכינות קדם צבאיות, שהם סך הכל קרוב ל-100 מוסדות(!)
במקרים רבים קיימים הבדלים משמעותיים בין המוסדות. החל מסגנון הלימוד (גמרא בעיון למדני, עיון הלכתי או בבקיאות), דרך הדגשים בלימודי המחשבה (תורת הרב קוק, רמב"ם וראשונים או חסידות ותורות הנפש), ועד לסגנון הרוחני שיכול להיות פתוח או סגור, "ממלכתי", עירוני או מתנחלי. ואחר כל זאת עוד לא הגענו למרקם החברתי השונה כל כך ממקום למקום, ולתכניות ההעשרה, הטיולים, הניווטים והסדנאות שמפותחות מאד בחלק מהמכינות והישיבות.

שבוע ישיבה

לכל הפרמטרים הללו יש השפעה משמעותית על התהליך שהתלמיד עובר בישיבה, ולכן חשוב מאד להתייחס אליהם ברצינות.

האמת היא שהבעיה מתחילה במוסדות עצמם שאינם מגדירים מספיק את הייחודיות, התפיסה החינוכית והחזון שלהם. מה שכל כך ברור היום במגזר העסקי, שבו כל חברה רצינית משתדלת להתמקד בליבת הפעילות שלה [hard core] ולמתג את עצמה מסביב ליתרונות היחסיים שהיא מציעה, נתפס כזר וכמיותר בחלק ממוסדות החינוך.

זוהי טעות, שכן בכל ישיבה או מכינה רצינית יש בדרך כלל אני מאמין ותפיסה חינוכית מסוימת. התפיסה הזו משפיעה על מעגלים רבים ? בחירת הצוות, תמהיל השיעורים והפעילויות וסוג התלמידים שמגיעים למקום. הבעיה היא שלרוב הדברים מתרחשים באופן לא מודע, מבלי להציף ולהציג אותם בצורה ברורה. התוצאה היא בלבול גדול אצל תלמידים רבים המתקשים להחליט. ההכרעות מתקבלות בשלב מאוחר, לפעמים ממש בסמיכות לפתיחת שנת הלימודים ולפעמים גם אחר כך. אחוזי הנשירה והנדידה בין המוסדות הולכים וגדלים בשנים האחרונות, שכן רבים מגלים בשלב מאוחר שהם הגיעו למקומות שאינם מתאימים להם.

אך כל זה אינו מסיר את האחריות הגדולה של השבו"שים בבחירת המקום שישפיע יותר מכל על עיצוב עתידם: לאור כל זאת, ודאי תשאלו כיצד עושים את זה?

אמנם מדובר בתהליך אישי סוביקטיבי המשתנה מאדם לאדם ולכן קשה לקבוע בו מסמרות כלליים, אך ננסה בכל זאת לגעת במספר נקודות בסיסיות:
  • מאחר ואין הרבה שבו"שים, חשוב לערוך בדיקה וסינון ראשוני מקדים. נסו לברר כמה שיותר על הישיבות והמכינות: כדאי לשאול חברים בוגרים או ר"מים שמכירים את הישיבות ומכירים גם אתכם. כדאי להיעזר במידע הרב המופיע ברשת האינטרנט: באתר סטנדר המרכז את המידע על כל הישיבות והמכינות, ובאתרים של המוסדות עצמם.
  • באופן כללי כשאתם מגיעים לשבו"ש חשוב לבוא ממקום של ענווה ופתיחות. אתם לא באים על מנת לבחון את הישיבה ולחלק ציונים למוסדות השונים שאליהם הגעתם. המטרה היא לבדוק את ההתאמה האישית שלכם למקום: עד כמה הוא יעניק לכם כלים להתפתחות רוחנית ? בעבודת ה' ובלימוד תורה, ועד כמה הוא יעזור לכם לבנות אישיות בוגרת ומעמיקה המתמודדת עם העולם מתוך ראייה פנימית של קודש.
  • תקופה זו מכונה "שבוע ישיבה", ולא בכדי. בימים אלו נסו להיות תלמידי ישיבה [או מכינה] לכל דבר, זוהי הדרך הטובה ביותר למיצוי השבו"ש. בפשטות, השתדלו להתנהג ולהרגיש כמו תלמיד בשיעור א': להכין את החומר במהלך הסדר, להיכנס לשיעורים, לשאול שאלות. חשוב להיכנס לשיעורים מסוגים שונים, המפגש עם המגוון יעזור לכם להתרשם באופן בלתי אמצעי מהסגנון הרוחני ומאופי הלימוד. ובנוסף, לעיתים תגלו שלמרות שלחלקים מהתכנית היה קשה לכם להתחבר, חלקים אחרים מדברים אליכם מאוד.
  • חשוב לזכור שהישיבות והמכינות אינן רק קמפוסים של לימוד, אלא מוסדות שעוברים בהם תהליך רוחני עמוק המורכב ממכלול שלם של פעילות חברתית, וכבר לימדונו חז"ל שדיבוק חברים הוא אחד מדרכי קניין התורה. לכן מומלץ מאוד להישאר לשבת בכדי לספוג משהו מהאווירה של המקום: התפילות, הסעודות ועונג השבת עם הר"מים יעזרו לכם 'להרגיש' את המקום בצורה מעמיקה יותר.
  • גם בימי השבוע: כדאי מאד לשבת עם התלמידים בארוחות בחדר האוכל ולהתעניין בנושאים שמעסיקים אותם, וכן להצטרף לפעילויות נוספות במידה וישנן ? התוועדויות, התנדבויות בקהילה, מד"סים וניווטים (הנפוצים בעיקר במכינות).
  • נסו גם להתרשם מה"בין אדם לחבירו" שבמוסד. כיצד מתייחסים אליכם? האם אחראי השבו"שים דואג לכם? האם התלמידים פונים אליכם או שאתם חשים שרובם מרוכזים בעצמם?
  • ביחס לבחינות הכניסה אין סיבה להילחץ ולהיבהל. אף מוסד לא יעיר אתכם בשתיים בלילה לגיבוש מייגע, וראשי הישיבות אינם מצפים מכם לסיים את הש"ס בגיל 18. המטרה המרכזית של הבחינות היא לבדוק שאתם חבר'ה רציניים המוכנים להשקיע ולעבוד.

     

בסיכומו של דבר, הכדור מונח במגרש שלכם; ככל שהמעורבות שלכם תהיה גדולה יותר - כך יגדל הסיכוי שתמצאו מקום שמתאים לכם באמת.
 
מחפש ישיבת הסדר? רוצה למצוא ישיבה שתתאים לך?

חיפוש ישיבות הסדר:

מידע על ישיבות, הרשמה לשבוע ישיבה, ייעוץ והכוונה בבחירת ישיבה
 
 
Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/common_footer.php on line 4