סטנדר אתר לימודים דתי
חיפוש לימודים > מכללה ירושלים

מכללה ירושלים

הטוהר שבתואר

איבחון דידקטי
מידע כללי
המסלול נפתח כמענה לצורך גובר והולך של מערכת החינוך באבחונים דידקטיים. קיים מחסור במאבחנות דידקטיות בפרט בחינוך העל יסודי המסוגלות לאבחן תלמידים לקראת בגרות, פסיכומטרי ולימודים אקדמיים.

המסלול מכשיר מורות ויועצות בחינוך המיוחד כמאבחנות דידקטיות, החל ממוכנות לביה"ס ועד לסיום לימודים אקדמיים.

המחזור הראשון במסלול נפתח בשנת הלימודים תשס"ב, המסלול מקנה שיטות אבחון וכלי אבחון מגוונים, ומציג תפיסה עדכנית של האבחון הדידקטי בתחומי שפה, קריאה, כתיבה, מתמטיקה ומיומנויות תקשורת. המסלול מתנהל באווירה תורנית איכותית, המשלבת רמה אקדמית גבוהה, יחס אישי ושימת לב כמיטב המסורת של המכללה.

צוות המורים במסלול הינו צוות מקצועי בעל ניסיון רב בהוראה, באבחון ובהדרכת מאבחנים.

עם סיום דרישות ההתמחות בעבודה מעשית תנתן תעודה באישור משרד החינוך.
דרישות העבודה המעשית: 8-10 תיקי אבחון הנערכים במכון לאבחון דידקטי וכישורי למידה במכללה.

הלימודים לגברים ולנשים בימים נפרדים:
לנשים - יום ראשון
לגברים - יום חמישי

משך הלימודים - שנתיים.
מטרות החוג
> הכשרת מאבחנות דידקטיות לגילאים השונים, החל ממוכנות לביה"ס ועד לסיום הלימודים האקדמיים.
> הקניית ידע מקצועי בתחום לקויות הלמידה בשלבי החיים השונים, הרחבתו ועדכונו.
> הכרת כלי האבחון בתחומים השונים ושיקולי הדעת בבחירתם.
> הקניית שיטות לניתוח תפקודי למידה בתוך צוות בין-מקצועי (כולל עבודה עם הורים).
> הקניית העקרונות לבניית דו"ח אבחון וכתיבתו והמלצות לגורמים השונים בהתאם לממצאי האבחון ולמטרותיו.


נושאי הלימוד
> מהות האבחונים; אבחון של תפקודי למידה
> התפתחות קוגניטיבית, מוטורית ושפתית
> כלים לאבחון ליקויי למידה
> הבסיס הנוירו-פסיכולוגי של ליקויי למידה
> מבנים קוגניטיביים ואסטרטגיות למידה
> אבחון פורמאלי ובלתי פורמאלי
> אבחונים במתמטיקה
> שיטות מחקר וכלים סטטיסטיים
> תהליכי למידה ועיבוד מידע
> התפתחות שפה וליקויים שפתיים
> בניית מערכת אבחון בהתאמה לצורכי המאובחן
> לימוד מבחנים ותרגולם: מבחני זיכרון, מבחני שפה, קשב וריכוז, מיומנויות יסוד ועוד
> עבודה עם הורים
תנאי קבלה למסלול
1. תואר ראשון בחינוך המיוחד
(תלמידות חינוך מיוחד והסבה לא יוכלו ללמוד במסלול לפני סיום לימודיהן בחוגים).
2. תעודת הוראה
3. ניסיון הוראה בחינוך מיוחד ובהוראה מתקנת.
4. ריאיון אישי.

מכון לאבחון דידקטי
לצד המסלול לאבחון פועל במכללה גם מכון לאבחון דידקטי. במכון ספרייה מקצועית עשירה המכילה מבחנים מסוגים שונים, והוא מספק שירותי אבחון בתשלום לתלמידים בגילאים שונים לאחר מילוי שאלון פנייה. האבחונים נערכים על ידי תלמידות השנה השנייה במסלול, בהדרכה צמודה של מדריכות מוסמכות ומקצועיות. את המכון מנהלת הגב' שושנה קפלן.