סטנדר אתר לימודים דתי
חיפוש לימודים > מכללה ירושלים

מכללה ירושלים

הטוהר שבתואר

טיפול ותרפיה בהבעה ויצירה
המכון להכשרת מטפלים בהבעה ויצירה
המכון להכשרת מטפלים בהבעה ויצירה במכללה ירושלים, נפתח בשנת תשס"ז, מתוך הקשבה לצורך ולמודעות הגוברת להכשרת אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש לאוכלוסיית שומרי תורה ומצוות. המכון הינו הראשון בארץ הפועל ברוח ההלכה היהודית ובכיתות נפרדות לנשים וגברים. "טיפול בהבעה ויצירה", המכונה בפי העם "טיפול באמנויות", הוא שם-כולל למקצוע העוסק בתהליכי יצירה והבעה בתחום האמנויות לשם טיפול בהפרעות נפשיות ובמצוקה נפשית. הוא מהווה טיפול רגשי המגייס את כוחן המרפא של האמנויות על מנת להגמיש דפוסי הגנה, לטפח כוחות נפשיים ולחזק את כושר ההסתגלות של הפרט. ביסוד הטיפול ביצירה והבעה, מיזוג בין מגוון הזרמים בתחום האמנויות, לבין תורות הפסיכולוגיה. נכללים בו:

> טיפול באמנות חזותית
> טיפול במוסיקה
> טיפול בתנועה ומחול
> פסיכודרמה ודרמה תרפיה
> ביבליותרפיה

טיפול ביצירה והבעה הוא מקצוע צעיר יחסית בתחום בריאות הנפש, אשר צבר תנופה רבה בשנים האחרונות, הן בארץ והן ברחבי העולם. מטפלים ביצירה והבעה מעורבים בטיפול בקשת רחבה של תסמינים נפשיים בילדים, נוער ומבוגרים כאחד. בין היתר, הם משולבים בבתי חולים פסיכיאטריים, בתחנות לבריאות הנפש, במרכזים לשיקום חולי נפש בקהילה, במוסדות לגמילה מסמים, במרכזים לנפגעי תקיפה, במרכזים לנפגעי טראומה ובטיפול באוכלוסיות נוספות בסיכון גבוה. כמו כן מועסקים המטפלים ביצירה והבעה במערכת החינוך, על מנת לספק טיפול רגשי לילדים ונוער בעלי צרכים מיוחדים, כאשר לעתים הם מהווים גורם יחיד בתחום זה. בייחוד עשויים ליהנות מטיפול ביצירה והבעה, אנשים המתקשים להביע את עולמם הנפשי בשפה מילולית. כמו כן, אנשים בעלי כושר הבעה מילולית מעולה, אך המשתמשים בשפה המדוברת כחומת מגן בינם לבין עולמם הרגשי. על מנת
מטרות התוכנית
להכשיר אנשי חינוך וטיפול לסיוע באמצעות אומנויות בתחומים שונים, באווירה ומתוך השקפה תורנית.
במהלך התכנית ירכשו התלמידים ידע ומיומנויות טיפוליות וחינוכיות שיאפשרו עבודה עם אוכלוסיות מגוונות הן מבחינת גיל והן מבחינת צרכים מיוחדים וייחודיים.

המכון להכשרת מטפלים בהבעה ויצירה ברוח היהדות, שואף למצוינות בתהליך הכשרת דור המטפלים לעתיד בתחומים השונים של הטיפול בהבעה ויצירה, תוך כדי שימת דגש על החוויה האישית. משך שלוש שנות ההכשרה, מושם דגש על התנסויות טיפוליות בסדנאות ועבודה מעשית, תוך הבנת התהליך הטיפולי בתיאוריה ובמעשה.
אוכלוסיית יעד
> בעלי גישה חינוכית-טיפולית
> בעלי תואר ראשון ומעלה בתחומים טיפוליים, מדעי ההתנהגות וכד'*,
> בעלי מקצועות פרא-רפואיים ו/ או בעלי תעודות מבתי ספר לאומנויות,

*קבלת מועמדים בעלי תארים מתחומים אחרים תשקל על בסיס אישי.
תנאי קבלה למסלול
# תואר ראשון במקצועות: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, חינוך מיוחד, קרימינולוגיה, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, מדעי ההתנהגות.
קבלתם של בעלי תארים מתחומים אחרים תישקל באופן אישי.
# בוגרי/ות בתי ספר לאמנויות השונות וכל תואר ראשון מוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה חייבים בהשלמת קורסים בסיסיים בפסיכולוגיה:
# מבוא לפסיכולוגיה - לפחות קורס סימסטריאלי.
# פסיכולוגיה התפתחותית - קורס שנתי.
# פסיכופתולוגיה - לפחות קורס סימסטריאלי.
# תיאוריות באישיות - קורס שנתי.
# בעל ניסיון בתחום האמנות הרלוונטי לחטיבה הטיפולית, אליה המועמד מבקש להתקבל, של 600 שעות לפחות. עד 400 שעות יכולות להיחשב מתקופת התיכון ולפחות 200 שעות לאחר תיכון.
# מתוך 600 שעות הניסיון בתחום האמנות הרלוונטי לחטיבה הטיפולית, לפחות 300 מהן תושלמנה לפני תחילת הלימודים בטיפול ביצירה והבעה. יתר השעות (300 במספר) ניתן להשלים במהלך הלימודים.
# השתתפות במכינה לפסיכולוגיה (בתשלום נפרד), לפני תחילת הלימודים.
(תאריכי המכינה יפורסמו לקראת הקיץ)
מהלך הלימודים
משך התכנית: שלוש שנים. ימי הלימודים: שנה א' - יום ב' לנשים, יום ה' לגברים.

בשנים ב' ו- ג' יום הלימודים הוא יום א' + עבודה מעשית ביום נוסף.

סדנאות וקורסים מרוכזים יערכו בחופשות סמסטר ובקיץ.

שנה א' - בשנה זו נבנית התשתית התיאורטית וההתנסותית, במקביל לרכישת מיומנויות ליישומים בסיסיים בעבודת השדה. נדבך מרכזי בשנה זו הוא בניית ה"אני המטפל", תוך חיזוק התשתית הפסיכולוגית והעמקת כישורי השימוש בשפה האמנותית. הלימודים מאפשרים מפגש עם תהליכים תוך אישיים ובינאישיים באמצעות הכלים האמנותיים. תוך כדי עיבוד של החוויה הנוצרת הן באופן תיאורטי והן באופן מעשי, בשפה מילולית ולא מילולית במסע מקצועי ואישי.
במסגרות סמינר קליני החל בסמסטר ה- 2, מתאפשרת התנסות במגע ישיר עם מטופלים, בצפייה ובהנחיה הדרגתית.

בין הקורסים הנלמדים:
"קבוצת אם" בתחום הנלמד, קורסים מתקדמים בתיאוריות אישיות ופסיכופתולוגיה, טיפול בילדים ונוער, קבוצת התנסות בטיפול, שילוב אמנויות בטיפול, סמינר קליני מונחה.

שנה ב' - שנה בה מושם דגש על גיבוש והעמקה של הזהות המקצועית, הרחבה וקידום שפת הטיפול בהבעה ויצירה בשילוב התיאוריות הרלוונטיות. השנה מורכבת מעבודת שדה אינטנסיבית המלווה בהדרכה במסגרת הלימודים ובשטח, ובחיזוק האינטגרציה בין השימוש בשפת האמנויות וההבנות המבססות ומניעות את התהליך הטיפולי.

בין הקורסים הנלמדים:
פסיכיאטריה, פסיכולוגיה ויהדות, פרקטיקום, הרחבת המודלים הטיפוליים בתחום הנלמד, דינאמיקה של הקבוצה הטיפולית, עבודה מעשית בשטח.

שנה ג' - שנה בה מושם דגש על הרחבת השימוש בטיפול בהבעה ויצירה לאוכלוסיות יעד שונות. העמקת ההבנה של תפקידי המטפל/ת, תוך כדי העשרת "ארגז הכלים" בטכניקות מתחומי הטיפול השונים ותיאור
שעות התנסות באמנויות השונות
> אמנות
ייחשבו שיעורים בתחומים: רישום, פיסול וציור שנלמדו בבתי ספר לאמנות, מוזיאונים, אוניברסיטאות וכדומה. לימודים במסגרת פרטית יוכרו בתנאי שהמורה הינו בוגר מוסד אקדמי ו/או מוסד מקצועי מוכר.

> דרמה
יוכרו לימודים בבתי ספר לדרמה, אוניברסיטאות וקורסי דרמה.
ייחשבו שיעורים במשחק, בימוי, תיאטרון חזותי, תיאוריה בתיאטרון, דרמה, פליי בק, תאטרון בובות,אימפרוויזציה ומחול (עם התמקדות בדרמה), ספרות וכתיבה יצירתית, משחק בקולנוע. שילובי שעורים שונים ייבדקו לצורך הכרה. לימודים במסגרת פרטית יוכרו בתנאי שהמורה הינו בוגר מוסד אקדמי או מקצועי מוכר.

> מוסיקה
יוכרו לימודים במוסדות מוכרים כגון: אקדמיה למוסיקה, מחלקה למוסיקולוגיה והוראת מוסיקה. לימודים במסגרת פרטית יוכרו בתנאי שהמורה הינו בוגר מוסד אקדמי ו/או מוסד מקצועי מוכר. דרושה מיומנות בכלי ראשי ברמה של 10 שנות לימוד וכלי משני (לפחות אחד) ברמה של כ- 5 שנות לימוד, נוסף לידע בסיסי במקלדת.

> תנועה
ייחשבו שיעורים בתחומים: תנועה יסודית, מחול, ריקוד, אימפרוביזציה בתנועה, שיטת פלדנקרייז, שיטת אלכסנדר, מחשבת הגוף, יוגה, טאיצ'י ותורות לחימה, שנלמדו בבתי ספר לאמנות התנועה והמחול ובאוניברסיטאות. לימודים במסגרת פרטית יוכרו בתנאי שהמורה הינו בוגר מוסד אקדמי ו/או מוסד מקצועי מוכר.

> ביבליותרפיה
יוכרו לימודים מן התחומים הבאים: ספרות, תיאטרון, קולנוע, כתיבה יצירתית, פולקלור, לימודי תרבות ומקרא שנלמדו באוניברסיטאות, מכללות, אולפנות, סמינרים ובתי ספר מוכרים. שעורים מתוך התחומים הללו ייבדקו לצורך הכרה כשעות התנסות בעבודה עם טקסטים. לימודים במסגרת פרטית יוכרו בתנאי שהמורה הינו בוגר מוסד אקדמי ו/או מוסד מקצועי מוכר.
תעודה
בסיום הלימודים, עם השלמת כל החובות, תוענק תעודת מטפל/ת בהבעה ויצירה, מטעם מכללה ירושלים. (מכללה מוכרת ע"י המועצה להשכלה גבוהה)

# הקורסים מוכרים לגמול (מלבד שעות עבודה מעשית).