Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/adodblite/adodbSQL_drivers/mysql/mysql_meta_module.inc on line 104 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/functions.php on line 12 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/functions.php on line 13 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/functions.php on line 34 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/class_listing.php on line 184 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/class_listing.php on line 245 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/class_user.php on line 67 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/common_header.php on line 2 Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/template_debug.php on line 16 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 25 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 54 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 65 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 91 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 94 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 112 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 138 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 164 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 173 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 195 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 202 Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/stender01/domains/stender.co.il/public_html/includes/sidebox_data.php on line 227 איך בוחרים ישיבה תיכונית?
 

סטנדר עוזר לכם להיות מעודכנים! לקבלת עדכונים במייל על מבחני כניסה וימי היכרות בישיבות תיכוניותלחצו כאן והרשמו לאתר לקבלת עדכונים!


   

בחירת ישיבה תיכונית - איך עושים את זה?

לבחור ישיבה תיכונית זה עסק לא פשוט! זוהי אחת ההחלטות המשמעותיות הראשונות שלך בגיל ההתבגרות. בחירת הישיבה תשפיע על ההתפתחות הרוחנית שלך, על כמות ואיכות ההשכלה הפורמלית שתרכוש, ועל אופי החברים שילוו אותך בשנים הבאות. אז מה צריך לקחת בחשבון?

י"א תשרי תשע"א | מאת:הרב יהודה יפרח
האמת היא שרובנו, המחפשים מקום לימודים מתאים, לא יודעים מספיק על האפשרויות העומדות בפנינו. נתחיל בהיצע העצום: ברחבי הארץ פזורים למעלה מ-200 מוסדות תיכוניים לציבור הדתי לאומי, חלקם מוסדות מקומיים וחלקם מקבלים תלמידים מאיזורים נרחבים. יועץ בית הספר או המחנך מכירים מספר מצומצם של מוסדות, ימים פתוחים נותנים לעיתים תמונה חלקית בלבד של המוסד, והשמועות, ולעיתים גם הרכילויות, מסתובבות בין התלמידים וההורים ומעצימות את אי הוודאות. כך שאם לא היה לנו אח שלמד בישיבה, אנחנו ניזונים לרוב מסטריאוטיפים ומרסיסי עובדות.

עם זאת, לא צריך להתייאש! במהלך החיים תגיע שוב ושוב לצמתים בהם תידרש להכריע בין חלופות שונות. ההתלבטויות והדילמות יסייעו לך לעבור תהליך של בירור פנימי, צמיחה והעצמה, שבסופו, בעזרת ה', תתקרב קצת יותר לידיעת 'מה ה' א-לוהיך דורש מעימך'.

הכי טובה או הכי מתאימה?

נקודת המוצא היא אתה! השאלה החשובה באמת היא לא האם הישיבה טובה יותר או פחות, אלא האם היא מתאימה לך. אין טעם להתחיל ולערוך השוואה בין 120 הישיבות התיכוניות או 80 האולפנות ולחפש את הטוב ביותר. תחת זאת עדיף שתתבונן פנימה: בשאיפות, ברצונות ובכישורים שלך, ותבחן איזו דרך חינוכית תסייע לך לממש את הפוטנציאל הטמון בך בצורה מיטבית.

ברמה הרוחנית: מהן השאיפות הרוחניות שלך ואיזו מסגרת עשויה להתאים לך מבחינה תורנית?

אופי המסגרת: האם מסגרת ברורה עם דרישות בלתי מתפשרות עשויה להתאים לך, או שאתה זקוק למקום שמציע מסגרת מינימלית ומציע לתלמידים חופש בחירה רחב?

ברמה הלימודית: מהי רמת הלימודים שאתה מחפש? עד כמה אתה חש את עצמך בשל ומסוגל ללימוד עיוני מעמיק ואינטנסיבי? עד כמה חשוב לך להשקיע ולהצליח בלימודים? האם אתה זקוק לעזרה בלימודים, ואם כן – לאיזו סוג של עזרה תידרש? אילו מקצועות ומגמות מעניינים אותך במיוחד?

בפן החברתי: עד כמה חשוב לך הגיבוש החברתי והפעילויות המשותפות? האם אתה מסתדר במוסדות גדולים עם מספר רב של תלמידים, או שאתה מעדיף מקום קטן ואינטימי? האם לימודים בתנאי פנימיה מתאימים לך? ואם כן – האם למשך כל השבוע או רק ליום-יומיים בשבוע?

מול ההורים: מהן ההעדפות של ההורים? האם אתם מסכימים זה עם זה או שיש ביניכם פערים בציפיות?

אז מה יש לנו?

לאחר הגיבוש הראשוני של הצרכים וההעדפות ניגש למיון ראשוני של הישיבות התיכוניות:

הישגיות ומצויונות מול התמקדות בפרט: ישנן ישיבות המאופיינות ברמה גבוהה של דרישות לימודיות, בין אם מדובר בלימודים תורניים ובין אם בלימודים כלליים. הן בונות סדר יום אינטנסיבי ולחוץ עם דרישות בלתי מתפשרות, ומתהדרות בממוצע גבוה של ציונים בתעודת הבגרות וברשימת בוגרים מוצלחים שהשתלבו בתפקידי מפתח. יש אף המציעות לימודים לקראת תואר אקדמי במקביל ללימודי התיכון. מבקריהם של מוסדות אלו יטענו שהם מתפקדים לעיתים כ"מכונת ציונים" שאינה קשובה לצרכים הרגשיים, החברתיים והרוחניים של התלמיד. לטענתם, התחרותיות וההישגיות גורמות לכך שתלמידים רבים נפגעים ונושרים מהמערכת, וגם אלו ששורדים לא תמיד עוברים תהליך של התפתחות פנימית והזדהות עם העולם הרוחני אלא עושים את הדברים מתוך אילוץ.

ישיבה עיונית, סביבתית או אמנותית: יש ישיבות סביבתיות המפתחות את התלמיד בתחום ידיעת הארץ, הטיולים והשדאות, ויש ישיבות עם מגמות מגוונות כחקלאות, קולנוע ותקשורת, מוסיקה, אומנויות ועוד. מוסדות אלה מתאימים גם לתלמידים שהיכולת הלימודית שלהם אינה גבוהה. ישנן גם ישיבות המתמחות במיוחד במתן מענה לתלמידים עם בעיות קשב וריכוז או לקויי למידה. חלק מהישיבות הסביבתיות והאמנותיות פונות גם לתלמידים עם יכולת לימודית גבוהה, המעוניינים לפתח צדדים נוספים באישיותם מלבד הצד העיוני – למדני.

אז איך סוף סוף בוחרים?

בשלב הראשון יש להגדיר את הפרמטרים לאור השיקולים שהעלינו, ולהגיע לרשימה של שלושה- ארבעה מוסדות שאותם נרצה לבחון. כדאי להתייעץ עם המחנך והיועץ, וכדאי לערוך חיפוש ראשוני ברשת האינטרנט: באתר סטנדר בו תוכלו למצוא גם פורום ייעוץ לבחירת ישיבה, ובאתרים של הישיבות עצמן.

לאחר מכן כדאי פשוט להגיע ולהתרשם מהישיבה באופן בלתי אמצעי, ביום פתוח ובסתם יום של חול. כדאי לברר בין התלמידים מהשכבות הגבוהות את הפרטים הבאים: מהי הרמה התורנית של המקום? האם הצוות נותן עזרה לתלמידים מתקשים? מה עושים רוב הבוגרים בהמשך דרכם (הסדר, מכינות, או ישר לצבא)? האם יש פרויקטים של התנדבות ומעורבות בקהילה?

אחרי הכל חשוב לזכור את הדברים המדוייקים של חז"ל: "אין אדם לומד תורה אלא במקום שליבו חפץ".